• Welcome to forex.pm forex forum binary options trade. Please login or sign up.
 

Er elbiler bedre for klimaet end benzin- og dieselbiler?

Started by PocketOption, Sep 05, 2022, 08:39 pm

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PocketOption

Er elbiler bedre for klimaet end benzin- og dieselbiler?

Forex handel Danmark.
Der er en række forbehold og udfordringer for elbiler. Alligevel er elbilen det mest CO2-venlige valg, lyder det fra forskerne.
Spoileralert: Elbiler er mere grønne. Men der er plads til forbedringer på tre vigtige områder:  binære optioner mægler Batteriet, produktionen af bilen og energien, der bruges til el. (Illustration: Shutterstock)
Spoileralert: Elbiler er mere grønne. Men der er plads til forbedringer på tre vigtige områder: Batteriet, produktionen af bilen og energien, der bruges til el. (Illustration: Shutterstock)
Der er ikke så meget cruisin' à la Thelma and Louise over de fleste elbiler.
Det er hot på en anden, mere samvittighedsfuld måde - du kan nemlig spinne hjul på el uden at tænke på al den CO 2 , du drøner rundt og lukker ud. Det føles nærmest gratis!
Flere af vores læsere har sat spørgsmålstegn ved, om elbilen virkelig er så miljøvenlig, som man skulle tro. Blandt andre Ebbe Thorsen:
»Et tilbagevendende argument, jeg hører fra modstandere af elektriske biler er: 'Elektriske biler skal køre flere hundrede tusinde kilometer, før de udligner CO 2 -forbruget med moderne diesel- og benzin-biler'. Har det noget på sig? Er produktionen af elbiler mere CO 2 -krævende end produktion af en bil med almindelig forbrændingsmotor?« skriver Ebbe i en mail til Videnskab.dk.
Videnskab.dk er dykket ned i emnet, så vi kan få svaret på, hvilken type bil der udleder mindst CO 2 henover sit liv: Elbilen eller benzin- og dieselbilen?
Spoileralert: Elbil-ejerne kan ånde lettede op. Men der er plads til forbedringer.
Den meget målrettede læser kan hoppe rundt i den grundige artikel ved at klikke på indholdsfortegnelsen her:
Forskellige konklusioner florerer i medierne.
Elbiler bliver med jævne mellemrum udråbt som en løsning på klimaforandringerne af politikerne, som da Lars Løkke i sin åbningstale i Folketinget i 2018 lovede at forbyde salg af diesel- og benzinbiler i 2030 og inden da have én million el- og hybridbiler på gaden.
Men tag så et kig på dette lille udpluk af påstande fra de seneste år i medierne:
Til påstanden om, at elbiler sviner lige så meget som almindelige biler, er svaret 'både og' på grund af batteriet, lyder det i denne historie fra DR.
Kører en elbil ikke på 100 procent grøn strøm, skal den køre over 500.000 km, før den er grønnere end en dieselbil, ifølge Ingeniøren.
Flere medier har også skrevet positive historier om elbiler, der peger på, at det er en klimavenlig løsning, blandt andre Zetland og Information.
En rapport fra Klimarådet (et uafhængigt råd af eksperter, der rådgiver den danske regering med hensyn til klimapolitikken) landede i oktober 2018, og den taler til fordel for elbilerne, hvilket mange medier skrev om. Men rapporten førte også til overskrifter som: 'Tre års efterslæb: Så meget forurener elbiler' hos Ekstra Bladet.
Og kritikken stopper ikke her. Et tysk studie fra 2019 konkluderer, at elbiler forurener mere end dieselbiler, skriver JP.
Det forstår vi godt.
Det meget korte (og entydige) svar: Elbiler forurener mindre.
Men bare rolig, du behøver ikke længere leve i uvidenhedens mørke, for det korte og præcise svar er lige ved hånden:
»En elbil udleder mindst CO 2 i løbet af sin livstid,« slår prodekan Jakob Stoustrup fra Det Tekniske Fakultet for IT og Design ved Aalborg Universitet fast overfor Videnskab.dk.
Og det står han ikke alene om:
»Tages der udgangspunkt i gennemsnitlig dansk strømproduktion, der allerede er baseret på en stor andel vedvarende energi, og som frem mod 2030 vil blive endnu grønnere, da udleder en elbil købt i dag betydeligt mindre end en effektiv dieselbil,« skriver Niels Buus Kristensen i en mail til Videnskab.dk.
Han er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og medlem af Klimarådet.
Samme svar giver Brian Vad Mathiesen, der er professor ved Institut for Planlægning på Aalborg Universitet, da Videnskab.dk spørger ham,  forex handel hvilken bil der udleder mindst CO 2 :
»En elbil - og den udleder gradvist mindre, efterhånden som vi får mere vindmøllestrøm,« skriver han i en mail til Videnskab.dk.
Hvorfor vindmøllestrøm er vigtigt, vender vi tilbage til. For som du måske allerede har tænkt, kan svaret umuligt være så enkelt - hvorfor skulle medierne i så fald skrive så mange forskellige ting?
Der er en række forbehold og udfordringer for elbiler. Én ting er dog sikkert:
Fra bilen produceres, over dens liv på vejene, og til den skrottes, er og bliver elbilen det mest CO 2 -venlige valg.
I en stor serie ser Videnskab.dk nærmere på, hvordan mennesket kan redde verden. Vi tager fat på en lang række emner - fra atomkraft over GMO til, hvad man selv kan gøre hjemme fra sofaen. Hvad siger videnskaben?
Du er altid velkommen til at kommentere under de enkelte artikler. Du kan også følge med i overvejelser om artikler eller debattere måder at redde verden på i Facebook-gruppen RED VERDEN.
En konklusion, der bygger på solid forskning.
Måske er du allerede bekendt med den type studier, der kaldes litteraturgennemgange eller 'reviews'. Det er undersøgelser af allerede eksisterende studier, hvor forskerne prøver at tegne et samlet billede af, i hvilken retning forskningen generelt peger.
Der er også lavet reviews af forskning i elbilers CO 2 -udledning, og her viser et review fra 2018, at elbiler rundt regnet i dag udleder halvdelen af den CO 2, som en brændselsmotorbil udleder.
Resultatet kommer fra The International Council on Clean Transportation (ICCT), som er en uafhængig non-profit organisation, hvor forskere leverer videnskabelige analyser af transportsektorens betydning for miljø og klima.
Samme konklusion kommer EU's miljøagentur frem til i deres Transport and Environment Reporting Mechanism-rapport fra 2018.
I en sammenligning af vedvarende energikilder til transport er professor Brian Vad Mathiesen allerede i 2014 nået frem til en lignende konklusion. I den videnskabelige artikel,  binære optioner mægler der blev bragt i tidsskriftet Energy, skriver Brian Vad Mathiesen og hans kollegaer,  forex handel at:
»Resultaterne i dette studie tyder på, at elektricitet er den mest effektive metode til forsyning af transportbrændstof i fremtiden.«
Også Energistyrelsen peger på el som en mere CO 2 -venlig transportløsning i deres rapport 'Alternative drivmidler' fra 2016. Rapporten vurderer en række energityper, herunder el, biogas og metanol, i forhold til deres miljøbelastning, energieffektivitet og samfundsøkonomiske omkostninger. Også her vinder el.
Listen kunne fortsætte længe endnu, men Videnskab.dk slutter af med en af de måske mest omtalte elbilsrapporter på dansk jord - Klimarådets baggrundsnotat til en analyse fra 2018.
En elbil på danske veje udleder under halvdelen af den mængde CO 2 ,  binære optioner mægler som en gennemsnitlig fossilbil udleder, lyder rådets konklusion.
Men hvorfor siger nogen så stadig, at elbiler sviner?
Det kan måske undre, hvordan man kan fastslå, at forskningen peger på elbilen som den mest klimavenlige, mens der stadig fra tid til anden udgives studier, der påstår det modsatte.
Artiklen fra april 2019 i Jyllands Posten, hvor tre tyske forskere fra Institute for Economic Research i München konkluderer, at elbiler forurener mere end dieselbiler, er et eksempel.
Men man skal kaste et ekstra kritisk blik på studier, der konkluderer, at elbiler er værre end benzin- og dieselbiler, for de modsiger størstedelen af forskningen på området.
Dette forbehold gælder indenfor næsten al forskning, som du kan læse i Videnskab.dk's manifest, der giver gode råd til, hvad du skal kaste et kritisk blik på, hvis du vil vurdere troværdigheden af en historie om forskning, som du er stødt på i medier eller på Facebook.

Source: Er elbiler bedre for klimaet end benzin- og dieselbiler?

http://binary-option-trade.lingpoultco.ga/qa/?qa=feed&qa_1=qa.rss